۱۳۹۳/۶/۱۹

بی بی سیزاسیون صدای امریکا

به گزارش سايت خودنويس مجيد محمدي كه به دستور سر دبير صداي آمريكا به خاطر مواضعش در قبال جمهوری اسلامی و همچنین مقایسه جمهوری اسلامی و داعش، از فهرست مهمانان صدای آمریکا حذف شده است.در یادداشتی با عنوان ”آیا بی‌بی‌سی‌زاسیون صدای آمریکا واقعیت دارد؟” به روند محافظه‌کارانه اين شبکه خبري كه به سود رژيم آخوندي است اعتراض کرده و می‌نویسد: «صدای آمریکا در دو سال اخیر بعد از اوجی که در دوران جنبش سبز و همراهی با معترضان داشت رسالت بهبود روابط سیاسی میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده را با غش کردن به سوی جمهوری اسلامی بر عهده گرفته است کاری که نه توسط یک یا چند رسانه بلکه باید توسط دیپلمات‌ها و سیاستمداران بر سر میز مذاکره انجام شود.»

محمدی، اقدام مدیریت این شبکه را «بی‌بی‌سیزاسیون» می‌خواند: «هنگامی که از بی‌بی‌سی‌زاسیون صدای آمریکا سخن می‌گویم دقیقا منظورم استفاده از رسانه برای تنظیم روابط خارجی به شکلی محافظه کارانه در جهت وضعیت موجود است که بی‌بی‌سی سابقه‌ای طولانی در این زمینه دارد. بی‌بی‌سی این کار را نه با سانسور و حذف مستقیم بلکه با انتخاب همکاران و میهمانان و موضوعات یا عدم انتخاب آنها انجام می‌دهد.»

مجید محمدی در ادامه يادداشت خود شواهد بی‌بی‌سی‌زاسیون را اينگونه بيان نموده است:

«۱- استخدام یکی از کارکنان بی‌بی‌سی به عنوان سردبیر، کسی که هم ظرفیت کار در سازمان تبلیغات اسلامی (روزنامه تهران تایمز علی‌رغم اسم غلط اندازش وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است و مدت‌ها زیر نظر احمد جنتی فعالیت می‌کرد) را در جمهوری اسلامی دارد (در سطح دبیر سرویس) و هم ظرفیت کار با بی‌بی‌سی در اسرائیل. سردبیر صدای آمریکا در طول دوران روزنامه نگاری‌اش سخنی انتقادی علیه جمهوری اسلامی نگفته است در حالی که صدها روزنامه نگار به زندان رفته یا مجبور به مهاجرت شده‌اند. این کارمندی مقامات در رسانه‌های دولتی را کردن با حرفه‌ای بودن قابل توجیه نیست.

۲. کشیدن پایین فتیله‌ی برنامه‌هایی که مستقیما به انتقاد از مبانی حکومت ولایت فقیه و مخاطرات آن برای امنیت منطقه و جهان می‌پردازند. البته انجام دادن این کار تحت عنوان حرفه‌ای شدن صورت می‌گیرد، گویی نمی‌توان به طور حرفه‌ای مبانی و سیاست‌های جمهوری اسلامی را در همه‌ی برنامه‌ها مورد هدف قرار داد؛

۳. حذف افرادی که منتقدان جدی جمهوری اسلامی هستند (میزبان و میهمان) و این نظام را اصلاح ناپذیر می‌دانند و دادن فرصت بیشتر به کسانی که جهت گیری‌های ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی دارند (مثل سهیمی …) با این که در برنامه‌ها به دیگر مهمانان به طور شخصی حمله می‌کنند. مجموعه‌ی اسامی این افراد منتقد لیست سیاه این رسانه را تشکیل می‌دهند.

۴. محدود کردن خبرهای مربوط به ایران به اخبار رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی به جای تولید خبر بالاخص اخبار اعتصابات، نقض حقوق بشر و فساد که حکومت نمی‌خواهد انتشار یابند. با این سیاست دیگر صدای آمریکا سد سانسور را نمی‌شکند بلکه اخبار تلویزیون دولتی را رله می‌کند. بی‌بی‌سی نیز عمدتا همین کار را انجام می‌داده است. توجیه این کار عدم ایجاد مخاطره برای تولید کنندگان خبر در داخل است اما اگر کسی در داخل بخواهد خود را در این جهت به خطر بیاندازد این رسانه‌ها مجال آن را فراهم نمی‌کنند.»

به گفته برخی از اعضای شبکه‌های اجتماعی، آقای منظرپور علاوه بر روزنامه تهران تایمز، همکار موسسه آتیه بهار نیز بوده است. برخی از اعضای سابق این موسسه که در ده‌های هفتاد و هشتاد، روابط تجاری زیادی میان سرمایه‌گذاران خارجی و جمهوری اسلامی برقرار می‌کرده، اینک در نهادهایی که برای عادی سازی رابطه با جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند، عضو هستند.

چندی پیش نیز، نیک آهنگ کوثر، سردبیر خودنویس مهمان برنامه «صفحه آخر» همین شبکه بود که در میانه‌های برنامه‌ای زنده در باره فساد مالی-نفتی از جمله مورد مربوط به استات‌اویل نروژ و مهدی هاشمی، با دستور سردبیر صدای آمریکا، میکروفون مهمان برنامه قطع و از استودیو به بیرون هدایت شد. گفته می‌شود مهدی هاشمی رابطه خوبی با مدیران شرکت آتیه بهار داشته است. یکی از همکاران سابق آتیه بهار، سال‌ها رابط شرکت استات اویل نروژ با جمهوری اسلامی بوده است. در نتیجه اعتراض‌های سردبیر خودنویس، هفته بعد از آن، مهدی فلاحتی از نیک آهنگ کوثر خواست ویدئویی حداکثر به مدت ۳ دقیقه برای پخش در قسمت دوم برنامه ضبط و برای پخش بفرستد.

از زمان آغاز به‌کار منظرپور، تدریجا تعدادی از چهره‌های صدای آمریکا و مهمانان این شبکه جلوی دوربین ظاهر نشده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

به نظر شما رسانه مستقل وجود دارد؟
رسانه مستقل چه ویژگی باید داشته باشد؟