۱۳۹۴/۱۰/۹

اعتراف بی بی سی به حمایت از انقلاب 57


مجری قدیمی بی بی سی فارسی در گفتگویی به مناسبت 75 سالگی بی بی سی فارسی اعتراف کرد که اطلاعیه های خمینی را اعلام می کرده اند . مکان تظاهرات و

شورشها را اطلاع رسانی می کرده اند .
اما در همین حال بهروز آفاق ابراز می دارد حکومتی که با یک ساعت برنامه رادیویی طول موج کوتاه سرنگون شود .... 









عباس میلانی:

چگونگى كودتاى تدريجى شيوخ در ايران!
سرویس بی‌بی‌سی فارسی ۷۵ ساله شد!
«عباس دهقان» از نخستین گزارشگران این رادیو می‌گوید: «ما دقیقا همان چیزی را می‌خواندیم که برای خواندن به ما داده می‌شد. ما حق نداشتیم هیچ تغییری در آن ایجاد کنیم. دو انگلیسی‌زبان در کنار ما بودند که بر کار ما نظارت می‌کردند. آنان به فارسی سخن‌ می‌گفتند و به دقت به ما گوش می‌کردند. درآنروزها جاسوسان انگلیس در ایران شایعاتی را پخش می‌کردند و سپس همان شایعات را به عنوان خبر قطعی از رادیو بازگو میشد. برای نمونه باید خبری را میخواندیم که شاه جواهرات سلطنتی و شمشیر و الماس‌های نادرشاه را دزدیده و خزانه را خالی کرده و پولهای بانک را برداشته و قصد دارد از کشور خارج کند و هنگامی که شاه با کشتی از ایران خارج شد اعلام کردیم جواهرات را باخود برده است. این خبرهایی که ما با جزئیات دقیق و تحلیل و تفسیر خبر درکنارش پخش می‌کردیم به اندازه‌ای تاثیر گذار بود که کسی در دروغ بودنش تردیدی نمیکرد. حتی نمایندگان مجلس آنرا باور کرده بودند و دستور تحقیق دادند و دو نماینده به خزانه بانک ملّی فرستادند و معلوم شد چیزی کم نشده، این خبرها به قدری تاثیرگذار بود که نمایندگان گزارش را هم نپذیرفتند و پس از خروج شاه هم یک تیم تحقیق ویژه تشکیل دادند و لیست جواهرات دوره قاجار را با خزانه مطابقت دادند که در گزارش آن تیم آمده بود، که میزان جواهرات و دارایی خزانه از زمان قاجار بیشتر هم شده و در این چند سال جواهراتی نیز به خزانه افزوده شده که چندی از آنها هدایای خانواده‌های سلطنتی و دولتمردان خارجی به شاهزاده و ملکه‌ پهلوی بود که قانوناً متعلق به خانواده سلطنتی می‌بود و آنان حق داشتند باخود به خارج ببرند که نبرده بودند. ما دیگر خبرهای تیم تحقیق را منتشر نمیکردیم و مشی خودمان را داشتیم»
در یکی از روزهای نخستِ اشغال، رادیو لندن اعلام کرد در ایران مواد خوراکی نیست، چون رضاشاه آنها را به آلمان فروخته است. این در حالی بود که هنوز محصول سال ۱۳۲۰ در حال برداشت بود و نه شرایط استفاده داخلی داشت و نه آماده صادرات بود. هدف از پخش این برنامه‌ها تضعیف و تزلزل موقعیت رضاشاه بود و بسترسازی برای پذیرش برکناری وی بود. همچنین دولت انگلیس از رادیو بی بی‌سی برای ایجاد فاصله بین خود و رضاشاه نیز استفاده میکرد؛ زیرا مردم ایران بر این باور بودند که رضاشاه را انگلیسیها به قدرت رسانده‌اند. رادیو لندن در برنامه‌های فارسی خود پی درپی علیه رضاشاه گفتارهای تندی پخش می‌کرد و روس‌ها نیز با اعلامیه‌های فارسی که توسط هواپیماهای جنگنده روی شهرهای شمالی می‌ریختند، وی را مورد انتقاد قرار میدادند. برای برکناری رضاشاه، وزارت امور خارجه انگلستان به BBC دستور داده بود تا مطالبی را که از قبل توسط آن وزارتخانه تهیه شده بود، به زبان فارسی پخش کنند. مطالب و گفتارهای رادیو بی‌بی‌سی ابتدا درباره حکومت دموکراسی و قانون اساسی بود. بی بی‌سی دستور داشت تا ضمن تحریک مردم ایران، به بازگو کردن مصادیق اقدامات دیکتاتورمآبانه رضاشاه پرداخته و آن را در معرض افکار عمومی ایرانیان قرار دهد. بی بی‌سی پا را از این هم فراتر نهاده و برای تخریب چهره رضاشاه از شایعه‌پراکنی نیز به طرز عجیبی استفاده میکرد.
آماج و سرفصل‌هایِ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﻫﺎی B.B.C در روزهای اشغال ایران اینها بودند:
۱ـ ﺷﺎﻳﻌﻪ ﺳﺎﺯﻱ ﺑــﺮ علیه ﺷــﺎﻩ و نفرت انگیزی توده‌ای برضد او
۲ـ ﻣﺸﺮﻭﻋﻴﺖ ﺑﺨﺸﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺍﺷﻐﺎﻝ ﺍﻳﺮﺍﻥ.
۳ـ ﺷﻜﻞ‌ﺩﻫﻲ ﺍﻓﻜﺎﺭ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺩﺭ راستایِ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﺘﻔﻘﻴﻦ و تبلیغ برضدّ متحدین
۴ـ ﺷﻜﺴﺘﻦ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺍﻳﺮﺍﻧﻴﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺍﺷﻐﺎﻟﮕﺮﺍﻥ.
۵ـ ﻃــﺮﺡ حکومت دموکراسی
یاری‌نـامه و بنمایه‌ها:
ﺍﺳﻨﺎﺩﻱ ﺍﺯ ﺍﺷﻐﺎﻝ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺩﻭﻡ، ﺟﻠﺪ ۲، ﺑﻪ ﻛﻮﺷﺶ ﻣﺮﻛﺰ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﻭ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺭﻳﺎست ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ، ﺗﻬﺮﺍﻥ، ﺧﺎﻧﻪ ﻛﺘﺎﺏ/ استوارت ا، ریچارد: در آخرین روزهای رضاشاه، ترجمه عبدالرضا هوشنگ و کاوه..



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

به نظر شما رسانه مستقل وجود دارد؟
رسانه مستقل چه ویژگی باید داشته باشد؟