۱۳۹۳/۳/۱۰

خشم از شهرام ناظری به خاطر ترانه کُردی "من کُردم فارسی نمی دانم"

خواندن ترانه فولکلور کردی توسط شهرام ناظری خواننده سنتی ایرانی در کنسرتی در شهر کرمانشاه، خشم شماری از سایت‌های ایرانی را بر انگیخت.

در بخشی از این ترانه فولکلور کردی آمده است: «من منالی کرد/ فارسی نیزانم/ کرماشانیگم/ فارسی نیزانم/ وه زوان کوردی قه ضات لجانم.». معنی فارسی این جملات این است: «من فرزند کرد هستم/ فارسی نمی‌دانم/ کرمانشاهیم/ فارسی نمی‌دانم/ اما به زبان کردی درد و بلایت به جانم.»

برخی از سایت‌های اصولگرا همچون رجا نیوز، انقلاب نیوز، انتخاب و پارسینه، شهرام ناظری را به خواندن ترانه‌ای «غیر منتظره»، «شرم آور» و «ضد پارسی» متهم کرده‌اند.

سایت اصولگرای رجا نیوز در این باره نوشته است: «این ترانه قوم گرایانه و ضد پارسی شهرام ناظری باعث ایجاد فضایی خاص در کنسرت شد.»

اشاره این سایت به ابراز احساسات حاضران در کنسرت هنگام خواندن این ترانه است که با استقبال مواجه شد.

سایت انتخاب هم در این باره نوشته است: «این برای نخستین بار است که شهرام ناظری که چنین شعری با این مضمون خاص را در کنسرت‌های عمومی خود می‌خواند.»

شهرام ناظری خواننده، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و استاد موسیقی فارسی، کردی و دستگاه های ایرانی است. ناظری در بیشتر آثار خود از شعرهای مولانا جلال الدین رومی بهره برده‌است و طی ۳۰ سال فعالیت توانسته سبک جدیدی از موسیقی که آمیخته به ادبیات حماسی و عرفانی است را بوجود آورد، وی تاکنون بیش از ۴۰ آلبوم موسیقی منتشر کرده‌است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

به نظر شما رسانه مستقل وجود دارد؟
رسانه مستقل چه ویژگی باید داشته باشد؟