موشه یعلون، وزیر دفاع اسراییل، در پی توافق اتمی ایران با غرب، موضع خود را نسبت به تهران سخت تر کرده و از حمله یکجانبه اسراییل به ایران حمایت می کند.

روزنامه اسراییلی هاآرتز، روز سه شنبه 18 مارس 2014 به نقل از یعلون همچنین نوشت که واشنگتن در بحران اوکراین از خود "ضعف نشان داده است."

یعلون، اگرچه نظرات تندی در باره مذاکرات صلح خاورمیانه دارد، اما پیشتر موضعی ملایم در مورد ایران اتخاذ کرده بود، و در باره حمله نظامی به این کشور دیگران را دعوت به خویشتن داری می کرد.

به گزارش هاآرتز، بعد از واکنش قدرتهای جهانی به "سیاست لبخند" ایران، و با آغاز دور تازه مذاکرات اتمی در وین، وزیر دفاع اسراییل، موضع پیشین خود را تغییر داده است.

چانه زنی به شیوه بازار ایرانی

یعلون گفت: "ما فکر می کردیم که کار مقابله نظامی با ایران به عهده آمریکاست...اما در جایی ایالات متحده با ایران از در مذاکره وارد شد، و متاسفانه، کار به چانه زنی به شیوه بازار ایرانی کشیده شد، و در این کار ایرانی ها استادترند."

او ادعا کرد با وجود اینکه قدرتهای جهانی می دانند ایران "تقلب" می کند، اما غربی ها "ترجیح می دهند مقابله با ایران را به سال بعد و یا رئیس جمهور آینده بسپارند."

یعلون در ادامه افزود: "در چنین شرایطی ما باید به گونه ای عمل کنیم که گویی هیچکس بغیر از خودمان نمی تواند از ما محافظت کند." یعلون با این سخنان خود را در کنار بنیامین نتانیاهو قرار می دهد که مدتهاست از امکان حمله یکجانبه به ایران سخن می گوید.

اسراییل و بیشتر کشورهای غربی بر این باورند که برنامه هسته ای ایران پوششی برای دستیابی به سلاح اتمی است، اتهامی که این کشور همواره آنرا رد می کند.

با این وجود بعد از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران، سیاستهای غرب در قبال این کشور کمی تعدیل شده، و این مساله اسراییل را خشمگین کرده است.

آمریکا در بحران اوکرایین ضعف نشان می دهد

یعلون همچنین واشنگتن را متهم می کند که در بحران اوکراین و در مقابله با مسکو از خود "ضعف نشان داده است". بحران اوکراین بزرگترین چالش دو قدرت جهانی بعد از پایان جنگ سرد است.

او گفت اگر آمریکا در سیاست خارجی خود ضعف نشان بدهد، امنیت خودش را بخطر می اندازد.

هاآرتز به نقل از یعلون گفت: "اگر شما در خانه بنشینید و نظاره گر باشید، تروریسم باردیگر بسراغتان می آید."

"کسی از یک تصویر لرزان حساب نمی برد...امیدوارم ایالات متحده سر عقل بیاید. اگر نیاید، نظم جهانی به خطر می افتد و این به ضرر آمریکا تمام می شود."