فرماندهان خطاکار در حادثه ربوده شدن مرزبانان ایرانی توسط گروه «جیش العدل» برکنار یا به مراجع قضایی معرفی شدند.

حسین ذوالفقاری فرمانده مرزبانی ایران، دوشنبه ۱۷-۳-۲۰۱۴ گفت: «بررسی دقیق هر حادثه‌ای نشان می‌دهد که وقوع آن تک علتی نیست. اگر چه در حادثه ربودن ۵ مرزبان ایرانی این افراد غفلت کردند اما مسئولان مستقیم این افراد نیز قصور داشتند.»

ذوالفقاری افزود: «در سه روز اول حادثه پس از بررسی موضوع عده‌ای از فرماندهان از خدمت برکنار و عده‌ای منتظر خدمت شدند. ضمن اینکه قصور برخی از فرماندهان در حدی بود که به مرجع قضایی معرفی شدند.»

وی در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت سربازان ربوده شده، چیست، گفت: «بر اساس آخرین آمار و اطلاعات ما این سربازان سالم هستند. البته اخبار ضد و نقیضی در خصوص کشته شدن یکی از سربازان منتشر شده بود که شب گذشته آخرین اطلاعات حکایت از سالم بودن ۵ مرزبان ربوده شده داشت.»

به گفته فرمانده مرزبانی ایران اقدامات گسترده و وسیع برای آزادی سربازان در حال انجام است که بخشی از آن کار دیپلماتیک و دیپلماسی است.

پنج مرزبان ایرانی حدود دو ماه پیش توسط جیش‌العدل به گروگان گرفته شده‌اند. این رویداد اعتراض شدید ایران به پاکستان را به دنبال داشت.

جیش العدل پیش‌تر اعلام کرده بود که آماده است در مقابل آزادی ۳۰۰ زندانی سنی مذهب در ایران و سوریه، پنج مرزبان ایرانی را که به گروگان گرفته است، آزاد کند.