مدت زمان خیلی زیادی نیست که پای مازراتی، فراری و دیگر خودروهای لوکس
به ایران باز شده و دیگر ویراژ دادن آنها درخیابان های شهرهای بزرگ ایران
به هیچ وجه عجیب نیست.
دیگر، خانه ها و آپارتمانهایی که نه تنها امکانات، بلکه قیمت آنها نیز
همپای خانه هایی در محلات شیک شهرهای اروپا و امریکا است نیز دیگر عجیب
نیستند.
حالا دیگر نه تنها خیابان های ایران، بلکه کم کم آسمان ایران شاهد پول
های میلیونی و میلیاردی است که برخی از ایرانیان خرج «هواپیماهای شخصی»
خود میکنند.
شاید وسایل نقلیه «چرخ دار» هیجان خود را از دست داده است و بسیاری
«میلیون های» خود را خرج خرید هواپیمای شخصی در ایران میکنند.هیجان انگیزتر
و تا حدی هم از مازراتی ارزانتر!
موضوع دارد آنقدر در بخشی از ثروتمندان ایران داغ میشود که کمپانی های
فیلیپینی سایت ها و صفحاتی در شبکه های اجتماعی با هدف جذب مشتری های
ایرانی برای آموزش خلبانی ایجاد کرده اند.
برگه مشخصات فنی یک نوع هواپیمای شخصی که در اختیار متقاضایان خرید قرار میگیرد
دیگر خرید هواپیما، خرید قطعات یدکی و بیمه کردن هواپیما و یافتن تمام
خدمات لازم برای هواپیمای شخصی کار سختی نیست. فقط کافی است چند صد میلیون
پول اضافه در حساب بانکیتان داشته باشید و ماهانه هم البته چند میلیون
برای خرج و مخارج نگهداری از این اسباب بازی های تازه مد شده در ایران کنار
بگذارید.
یک فروشنده هواپیمای شخصی به یکی از روزنامه نگاران در ناظران که خود را یک مشتری معرفی کرده است میگوید:
هواپیمایی که کارآمد باشد و سرعت خوبی داشته باشد از 100 هزار یورو
شروع میشود که میشود حدود 420 میلیون، 30 میلیون هم خرج گمرکتان میشود، 15
میلیون هم خرج حمل و نقل، تا لحظه تحویل حدود 600 میلیون تومان برایتان خرج
برمیدارد، اگر مدلهای بهتر بخواهید قیمت بالاتر میرود. این هواپیماها ساخت
ایتالیا و جمهوری چک هستند، گرانترها هم ساخت آلمان.
تحریم ها مشکلی در کار ما ایجاد نکرده است
عکسی از هواپیمایی شخصی که برای فروش گذاشته شده است
برای نگهداری هواپیما هم باید به یک فرودگاه نزدیک محل زندگی خودتان
هواپیما را بسپارید که آنها آشیانه در اختیار شما میگذارند و کار نگهداری
هواپیما را هم به عهده میگیرند، هزینه نگهداری هم بنا بر محل زندگی شما
متفاوت است مثلا در نزدیکترین فروگاهی که شما اجازه این سپردن هواپیمای خود
را در تهران دارید که بین کرج و قزوین است حدود یک میلیون دویست هزار
تومان ماهانه باید پرداخت کنید، فرودگاه مشهد 900 هزار تومان، شیراز 700
هزار تومان، تقریبا همه فرودگاه های کشور خدمات ارایه میدهند و با این
هواپیما همه جای ایران میتوانید بروید. ما خودمان همه قطعات یدکی را نیز
داریم که به شما بدهیم. روغن، لنت، ملخ و غیره که مصرف زیادی دارد همیشه
داریم اگر قطعه خاصی هم نیاز داشته باشید در آلمان سفارش میدهیم و 5 روزه
با دی اچ ال برای ما میفرستند. باید هواپیما را حتما بیمه کنید که آن کار
را نیز مثلا بیمه آسیا انجام میدهد و البته چند بیمه دیگر که آن هم سالانه
حدود 4 میلیون خرج دارد. با هواپیماهای ما، میتوانید از کیش تا تهران را
حدودا 4 ساعت و نیم با یک باک پرواز کنید، سرعت این هواپیماها بیش از 200
کیلومتر بر ساعت است، ظرفیت آن نیز 2 نفر است.
برگه مشخصات فنی یک نوع هواپیمای شخصی که در اختیار متقاضایان خرید قرار میگیرد
ما خودمان کلاس آموزشی هم داریم که تحت نظر سازمان هواپیمایی ایران
است، اگر به کلاسهای فیلیپین بروید امکان دارد برای پرواز دچار مشکل شوید
چون امکان دارد سازمان هواپیمایی گواهینامه آنها را به رسمیت نشناسد اما ما
زیر نظر سازمان هواپیمایی کار میکنیم، هم آموزش در ایران داریم هم اگر
مایل باشید شما را به ترکیه اعزام میکنیم تا آنجا آموزش ببینید ولی دلیلی
نیست، ایران بهتر است.
دوره آموزش خلبانی هم حدود 11 میلیون خرج دارد. 60 ساعت تئوری و 40
ساعت هم باید آموزش عملی ببینید، خرج آن تقریبا ساعتی 250 هزار تومان است.
تا حالا 200 عدد از این هواپیما در ایران فروخته شده و هیچ اتفاقی نیفتاده
است، البته من فروشنده همه آنها نبوده ام اما نشان میدهد امنیت این
هواپیماها تا چه حد زیاد است. پرواز با هواپیما هم با توجه به قیمت سوخت،
ساعتی حدود 200 هزار تومان خرج برمیدارد. این تحریم ها هم مشکلی در کار ما
ایجاد نکرده است، هواپیما را از آلمان سوار کانتینر میکنیم و کاملا قانونی و
بدون هیچ مشکلی آن را به ایران وارد میکنیم.
عکسی که یک کمپانی فیلیپینی آموزش خلبانی در سایت خود به زبان فارسی و در دامنه «دات آی آر» از فارغ التحصیلان خود قرار داده است
با یک حساب سرانگشتی میتوان حساب کرد با خرید یک هواپیما با قیمت
متوسط، گرفتن گواهینامه در اولین امتحان و بدون گرفتن کلاس اضافه و تنها 50
ساعت پرواز طی یک سال و نگهداری هواپیما در فرودگاه تهران، یک هواپیمای
شخصی در سال اول دست کم حدود 650 میلیون تومان خرج برمیدارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر
به نظر شما رسانه مستقل وجود دارد؟
رسانه مستقل چه ویژگی باید داشته باشد؟