در سال 518 پیش از میلاد داریوش فرمان به ساخت کوشک شاهانهایی در سرزمین
فارس داد و سرانجام بناهای باشکوه و شگفت انگیز تخت جمشید بر صخره بزرگی در کوه مهر،
در مرودشت ساخته شد.
ساخت تخت جمشید در دوران حکومت داریوش، پسرش خشیارشاه و پسرزادهاش اردشیر
یکم ادامه داشت و هر یک از آنان بخش هایی را به مجموعه افزودند. اما در واقع ساخت وساز
تخت جمشید تا 188 سال، یعنی پایان حکومت هخامنشیان در 330 پیش از میلاد ادامه داشت
و هیچگاه به پایان نرسید. از آن دوران کاخ نیمه تمامی در تخت جمشید وجود دارد که مشخص
است فرصت نکرده اند به پایان برسانند.
تخت جمشید مملو از شگفتی و فرهنگ درخشان مردمانی است که حتی خرابه و ویرانه
های آن امروز پس از گذشت 2500 سال مورد تحسین هر بیننده ایرانی و غیر ایرانی قرار می
گیرد. به راستی راز این جاودانگی در چیست؟
تا کنون بیش از 30 هزار گل نبشته از کاوش های تخت جمشید به دست آمده که
از نظر ابعاد و متن کوچک و مختصر هستند اما به لحاظ محتوا از با ارزش ترین اسناد دوران
هخامنشی به شمار می روند. بر اساس این گل نبشته ها که در حال حاضر اکثر آنها در آمریکا
نگهداری می شوند، مشخص گردیده که در دوران فعالیت تخت جمشید، به کارگران دستمزد پرداخت
می شده، زنان می توانستند کار کنند و یا کار نیمه وقت اختیار نمایند، مادران از حقوق
زایمان و کودکان از حمایت های اجتماعی بهره مند می گشتند.این همه تامین اجتماعی که
به قول خانم پروفسور کخ حتی امروزه در کشوری مانند آلمان هم بطور کامل انجام نمی شود،
برای 500 سال پیش از میلاد به معجزه می ماند. بی شک گل نبشته های اداری، سندی قطعی
و بی چون و چرا از نظام اداری و اجتماعی دوران هخامنشان هستند.
آپادانا یا تالار ستون دار، کاخی است که بیش از ده هزار متر مربع وسعت
دارد و در زمان باستان دارای 72 ستون بوده است. این کاخ به دلیل ارتفاع حدود 20 متری
ستون ها و فاصله غیر معمول آنها از یکدیگر، جزء شاهکارهای هنر معماری دوران باستان
است و دیگر نظیرش ساخته نشد. وزن هریک از ستون ها 90 تن بوده و بر فراز آنها سر ستون
های گاو دو سر و یا شیر دو سر که هر کدام بیش از 1,5 تن وزن داشت قرار می گرفت.
آپادانا دارای دو جفت پلکان دو طرفی در سمت شمال و شرق است که طول هر
یک از دیواره های آن 81 متر است. بر روی این دیواره های سنگی، صفی از سربازان، بزرگان
کشوری و 23 قوم هدیه آور از ایران بزرگ را حک کرده اند. در مرکز این پلکان ها نقشی
از پادشاه قرار داشته که در یک دست عصایی به نشانه پادشاهی دارد و در دست دیگر گل نیلوفری
را به نشانه صلح و دوستی تقدیم هدیه آوران می نماید.
در تخت جمشید بیش از 3000 نقش برجسته و تندیس وجود دارد که بی شک بسیاری
از آنها الهام گرفته از هنر میان رودان و آشور است اما بر خلاف آنها حتی یک مورد یافت
نمی شود که به صحنه جنگ، صف اسیران، از بین بردن دشمنان و یا قدرت نمایی پادشاه پرداخته
شده باشد بلکه همواره به اتحاد و دوستی اقوام اشاره دارند.
یکی از شکفت انگیز ترین بخش های تخت جمشید که معمولآ هیچوقت دیده نمی
شود، آبراهه های زیر زمینی آنست که بیش از 2 کیلومتر درازا دارند.هخامنشیان در برخی
از قسمت ها صخره را تا 9 متر تراش داده و پائین رفته اند و در بخش هایی نیز با افزودن
سنگ های غول پیکر توانسته اند به شیب مورد نظر دست یابند. آنان با روش های خاص و مهندسی
خود تدابیری اندیشیده بودند که آب بدون گل و لای از کانال خارج گردد.
تمام تندیس ها و نقوش حجاری شده در تخت جمشید مزین به رنگ های ملون بوده
و از زیبایی می درخشیده اند. برای نمونه می توان به نقش داریوش در کاخ تچر اشاره کرد.
تاج وی از طلا، ریشش از سنگ لاجورد، دستبند و گوشواره ها از سنگ های قیمتی بودند ولی
امروز فقط سوراخ های محل نصب، بر نقش باقی مانده اند اما هنوز در حاشیه لباس داریوش
می توان آثار نقوش بسیار ریزی را یافت که با رنگ های زیبا برجسته می شده اند.
از دیگر شگفتی های بنای تخت جمشید می توان به معادن سنگ آن اشاره کرد.
مهندسان و معدنکاران می توانستند با ابزارهای ساده خود سنگ هایی حتی به وزن 250 تن
را از معدن استخراج و سالم به پائین کوه منتقل و پس از ایجاد طرح اولیه آنرا به تخت
جمشید انتقال دهند.
به نظر می رسد بزرگی و یا کوچکی سنگ برای سنگ تراشان ماهر هخامنشی تفاوتی
نداشته است. آنان عطردان و گلدان هایی تراشیده اند که قطر دهانه آنها بسیار کمتر از
قطر داخلی بدنه است و این گویای آنست که می توانستند سنگ را به صورت دورانی به گردش
درآورده و با ابزار های خاص داخل آنرا تراش دهند.
برای برهم نهادن پایه ستون، قلمه ستون، گل ستون، سر ستون و یا جرزهای
درگاه ها هیچ نوع ملاتی بکار نمی بردند و تنها با روش خاصی دو سطح تحتانی و فوقانی
سنگ را پاک تراش می کردند. این روش باعث می گردید تا ستون و درگاه ها در مقابل نیروی
زلزله پایداری کنند.
بر اساس متون تاریخی و کتیبه های موجود، در پیرامون تخت جمشید شهری به
نام پارسه وجود داشته که هزاران نفر در آن زندگی می کردند. امروز نشانه های کمی از
شهر پارسه بر سطح دشت باقی مانده است ولی کاوش گران به دنبال آنند تا این شهر را از
زیر خاک های کشاورزی بیرون آورند.
به نظر می رسد که انتخاب کوه مهر یا رحمت برای ساخت بنای تخت جمشید، به
دلیل تقدس آن بوده است. از جمله نشانه های تقدس می توان به تدفین های بسیار متنوع از
ادوار گوناگون در دامنه این کوه اشاره کرد که به شکل گورهای مخروطی لاشه سنگی، گورهای
حفر شده در سنگ های مکعبی و یا حفره های محل نگهداری استخوان خود نمایی می کنند.
امروزه هیچ اثری از سقف چوبی کاخ های تخت جمشید بر جای نمانده است اما
خوشبختانه باستان شناسان و پژوهشگران به درستی دریافتند که نقش حجاری شده بر سینه آرامگاه
های پادشاهان هخامنشی، در واقع همان نقش کاخ داریوش است و بدین ترتیب موفق شدند بر
اساس آن، سقف بخشی از کاخ ملکه را که امروز به موزه تخت جمشید تبدیل شده بازسازی نمایند.
بیشک از همان آغاز برپا کردن تخت جمشید، یکی از دغدغه های مهم معماران،
حفاظت مجموعه در مقابل عوامل طبیعی و بویژه بارش باران بوده است. ناودان های آجری و
قیر اندود، ناودان های تنبوشه ای، ناودان های پرشی، کانال های روباز و چاه سنگی از
جمله تدابیری هستند که مجموعه را از گزند سیلاب ها محفوظ می کردند.
روشهای مرمت و نگهداری از بناهای تخت جمشید در دوران باستان، به نوبه
خود بسیار شگفت انگیز است. از آنجا که هیچگاه ساخت و ساز تخت جمشید به پایان نرسید
می توان نتیجه گرفت که همواره بناها و نقوش آن می توانستند در اثر کوچک ترین ضربه ای
دچار آسیب گردند ولی معماران با پیش بینی های بسیار ماهرانه خود از این احتمالات جلو
گیری و در صورت نیاز با ابتکارات خاصی به ترمیم قطعه سنگ آسیب دیده پرداخته اند.
در فوریه 330 پیش از میلاد اسکندر به کوشک داریوش وارد شد و دستور داد
سه هزار شتر و عده زیادی قاطر از شوش و بابل آوردند تا بتوانند انبوه زر و سیم خزانه
تخت جمشید را که بالغ بر 120 هزار تالان یعنی 4400 کیلو گرم نقره میشد به همراه پرده
ها، پارچههای نفیس و فرشهای عالی، از جای بکنند و ببرند.
آنچه که بطور خیلی خلاصه در اینجا به آن اشاره شد برگرفته
از مجموعهای بینظیر و مستند به نام شگفتیهای تخت جمشید است که پس از ده سال پژوهش
و تصویربرداری با همکاری جمعی از اساتید ایرانی و غیر ایرانی تولید گردیده است.
قسمت اول :
قسمت دوم :
قسمت سوم :
قسمت پنجم (کلیک کنید)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر
به نظر شما رسانه مستقل وجود دارد؟
رسانه مستقل چه ویژگی باید داشته باشد؟