۱۳۹۲/۱۱/۲۳

لغو تحریم‌ها ی اینترنتی از ایران


تحریم‌های کشورهای غربی بر علیه ایران در حال کاهش است و امروز صحبت از جهان کامپیوتر و اینترنت است که قرار است بصورت رسمی به‌روی ایران باز شود.

در حالی که ایران برای آغاز مذاکرۀ قرارداد کلی، در مورد انرژی اتمی خود آمادگی میگیرد و بر اساس یک خبر دیگر، خط‌های سرخ مذاکرات بعدی را ترسیم میکند، خبر رسید که وزارت مالیات یا خزانه داری ایالات متحده آمریکا، تحریم ایران را در مسایل مربوط به کامپیوتر اعم از سخت افزار و نرم افزار و همچنان سرویس‌های اینترنتی لغو کرده است. بدین ترتیب، از این به بعد ایرانیان میتوانند در بازار خرید و فروش، کامپیوتر و اپلیکیشن‌های آن، ابزار ارتباطات یعنی تلفن‌های همراه و گوشی‌ها و نرم‌افزارهای این وسایل حاضر باشند و همچنین بدین منظور ایرانیان میتوانند پول از ایران خارج کنند.

به نوشتۀ رادیو فردا، هادی قائمی- مدیر کامپاین بین المللی حقوق بشر در ایران، گفته است که این تصمیم ایالات متحده آمریکا، متعاقب چهار سال مبارزات آنان  برای باز کردن این بازار به هدف نجات دادن ایرانیان از سانسور رسانه‌ها در این کشور بوده است.

گذشته از این که افتخار پایان این تحریم به چه کسی یا چه نهادی میرسد، این هم در خبر آمده است که هنوز کار به عملی شدن این تصمیم جدید نرسیده، ولی اساس قانونی آن مشخص شده است؛ یعنی موانع حقوقی که ایالات متحده بر سر راه این تجارت با ایران گذاشته بود برطرف شده.

بعد از این مرحله، نوبت به شبکۀ کارت‌های پرداخت خواهد رسید که "ماسترکارت" و "ویزا کارت" خواهند توانست شبکه‌های خود را در ایران گسترش بدهند.

همچنین در آینده، شرکت‌های مهم کامپیوتری و اینترنتی جهان و بخصوص ایالات متحده مانند "اپل"*، "سیسکو"* و "میکروسافت"*، آغاز به درخواست جواز از دولت ایران خواهند کرد تا بتوانند مواد و سرویس‌های خود را به این کشور عرضه کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

به نظر شما رسانه مستقل وجود دارد؟
رسانه مستقل چه ویژگی باید داشته باشد؟