۱۳۹۲/۱۲/۲

خرید و فروش سبد کالا در بازار آزاد

در شرايطي که به گفته برخي از مسئولان توزيع، ارزش سبد کالا مبلغي برابر با 85هزارو 400 تومان ذکر مي‌شود، تحقيقات ميداني خبرنگار تابناک حاکيست که مجموعه اقلام موجود در اين سبد در خارج از مراکز توزيع با قيمت‌هايي از 50 تا 60 هزار تومان توسط دلالان خريداري شده و تا 75 هزار تومان نيز به فروش مي‌رسد.

اين امر در شرايطي رخ داده که ارزش اين سبد کالا براساس قيمت‌هاي درج شده در سايت سازمان حمايت 8/1 کيلو گرم روغن به قيمت ۱۰۶۰۰ تومان، ۱۰ کيلوگرم برنج پرمحصول ايراني به قيمت ۳۰۰۰۰ تومان، ۴ کيلوگرم گوشت مرغ به قيمت ۲۶ هزار تومان، ۸۰۰ گرم پنير يو‌اف به قيمت ۶۴۰۰ تومان و يک شانه تخم‌مرغ 8/1 کيلويي به قيمت ۸۵۰۰ تومان که مجموعه اين قيمت‌ها ۸۱۵۰۰ تومان مي‌شود.
بنابراين گزارش براساس ابلاغيه دولت براي دو سبد کالايي که در دهه فجر و شب عيد در اختيار ۱۵ ميليون نفر قرار خواهد گرفت، اعتباري به سقف ۱۵۰۰ ميليارد تومان در نظر گرفته شده است. با يک محاسبه ساده مي‌توان به اين نتيجه رسيد که دولت ارزش سبد کالايي براي هر يک نفر را ۵۰ هزار تومان در نظر گرفته است.

رديف کالا وزن (کيلوگرم) قيمت (تومان)
۱ روغن ۱٫۸ ۱۰۶۰۰
۲ برنج ۱۰ ۳۰۰۰۰
۳ مرغ ۴ ۲۶۰۰۰
۴ پنير ۰٫۸ ۶۴۰۰
۵ تخم‌مرغ ۱٫۸ ۸۵۰۰
جمع کل: ۸۱۵۰۰


بنابر اين گزارش، به نظر مي‌رسد دولت کالاهاي تهيه شده را به قيمت مصرف‌کننده عرضه نخواهد کرد و با حذف واسطه‌ها و با قيمت توليد و با ۱۵ تا ۲۰‌درصد ارزان‌تر تهيه کرده و در اختيار مردم قرار مي‌دهد.
اکثر مردم از «سبد کالا» ناراضي‌اند
بر اساس نظرسنجي انجام شده توسط يک نهاد دانشگاهي، در حالي که ۵۴‌درصد مردم تهران از عملکرد اقتصادي دولت راضي هستند، بيش از ۷۰‌درصد مردم با نحوه توزيع سبد کالا مخالف بوده و نظام توزيع نقدي يارانه‌ها را ترجيح مي‌دهند. بر اساس نظرسنجي انجمن دانش‌آموختگان علوم اجتماعي دانشگاه تهران که در سطح شهر تهران انجام شده است، 54‌درصد پاسخگويان از عملکرد اقتصادي دولت رضايت کامل و نسبي دارند اما در گزارشي ديگر و در ارزيابي از سبد کالا، بيش از 70‌درصد پاسخگويان، با نحوه توزيع سبد کالا موافق نيستند و نظام توزيع نقدي يارانه‌ها را ترجيح مي‌دهند. اين نظرسنجي توسط انجمن دانش آموختگان علوم اجتماعي دانشگاه تهران و در روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه 16 و 17 بهمن در شهر تهران انجام شده است. حجم نمونه اين نظرسنجي 345 نفر از شهروندان تهراني حاضر در صف‌هاي سبد کالا بوده و در 8 نقطه شهر تهران انجام شده است.

5 ميليون سرپرست خانوار جديد سبد كالا مي‌گيرند
يک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت از آغاز مرحله دوم توزيع سبد کالا خبر داد و گفت: براساس اين ليست حدود پنج ميليون مشمول جديد در مرحله دوم به دريافت‌کنندگان سبد کالا افزوده مي‌شود.
وي افزود: بر اين اساس، جامعه هدف دريافت‌كننده سبد كالا در نوبت اول، به 16 ميليون سرپرست خانوار مي‌رسد. اين در حالي است كه پيش از اين، 11 ميليون سرپرست خانوار مشمول دريافت اين سبد كالا شده بودند كه تاكنون 7 ميليون سرپرست خانوار، سبد كالاي حمايتي خود را دريافت كرده‌اند. به گفته وي، بعد از بروز برخي اعتراضات از سوي سرپرستان خانوار مبني بر اينكه آنها نيز شرايط دريافت سبد كالا را دارند، دولت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي را مكلف كرد كه با بررسي بيشتر، چنانچه افرادي مشمول دريافت سبد مي‌شوند را شناسايي و به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفي كند كه پس از اين بررسي، 5 ميليون سرپرست خانوار مشمول شدند.
اين مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان كرد: 4 ميليون از سرپرستان خانواري كه در اعلام اول، مشمول دريافت سبد كالا شده بودند، هنوز براي دريافت سبد كالاي خود مراجعه نكرده‌اند و البته دولت تا پايان اسفندماه به آنها مهلت داده است تا با مراجعه به مراكز توزيع منتخب، سبد كالاي خود را دريافت كنند.
وي اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت طي روزهاي آينده شماره تلفن و سامانه‌اي را اعلام خواهد كرد كه بر اساس آن، افرادي كه تاكنون مشمول دريافت سبد كالا نشده اند، مي‌توانند شماره ملي خود را مجدد وارد كرده و مطمئن شوند كه سبد كالا به آنها تعلق مي‌گيرد.
اين مقام مسئول در پاسخ به سئوال مبني بر اينكه نوبت دوم سبد كالاي حمايتي دولت، چه زماني توزيع خواهد شد، گفت: با توجه به اينكه جامعه هدف دريافت‌كننده نوبت اول سبد كالا به 16 ميليون سرپرست خانوار ارتقا‌يافته است، تمام 1500 ميليارد تومان بودجه در نظر گرفته شده از سوي دولت براي ارايه دو سبد كالا در سال 92، هزينه شده است.
وي اظهار داشت: اين در شرايطي است كه چنانچه قرار باشد نوبت دوم سبد كالا به مردم ارايه شود، حتما دولت بايد بودجه‌اي معادل 1500 ميليارد تومان ديگر را نيز در اختيار وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت قرار دهد.
وي ادامه داد: بعيد به نظر مي‌رسد كه دولت بتواند نوبت دوم سبد كالا را در سال 92 توزيع كند، چراكه هنوز در خصوص بودجه آن تصميم‌گيري نشده است و البته دولت با محدوديت‌هايي مواجه است.

8 ميليون سرپرست متمكن هم سبد كالا گرفتند
اين مقام مسئول تاكيد كرد: هدف رئيس‌جمهور از اعلام ارايه سبد كالا، حمايت از اقشار آسيب‌پذير بود، درحالي‌كه بنا به برخي مسائلي كه پيش آمد، دولت مجبور شد به برخي افرادي كه از تمكن مالي برخوردار هستند هم سبد كالايي بدهد، درحالي‌كه جامعه هدف اين‌گونه تعريف نشده بود و شرايط بايد به گونه‌اي پيش مي‌رفت كه 15 ميليون سرپرست خانوار، طي دو مرحله سبد كالا دريافت كنند، نه اينكه تمامي اين 15 ميليون سرپرست، يكجا و در يك نوبت سبد كالا بگيرند و باز هم منتظر ارايه سبد دوم باشند.
به گزارش مهر، اين مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت براي ارايه نوبت دوم سبد كالا حتما اقشار آسيب‌پذير را مورد توجه قرار خواهد داد و به ساير افراد متمكن، سبد ارايه نخواهد كرد.به گفته وي، قرار بود كه دو نوبت سبد كالا از سوي دولت توزيع شود كه در هر نوبت، 8 ميليون سرپرست خانوار سبد بگيرند، درحالي‌كه اكنون در يك نوبت، 16 ميليون سبد كالا توزيع خواهد شد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

به نظر شما رسانه مستقل وجود دارد؟
رسانه مستقل چه ویژگی باید داشته باشد؟